Despre alunite si alunitolog (harta dermatoscopica)

20 august


De foarta multe vreau sa fac o postare cu privire la alunite. Ideea este ca eu sunt plina-plina, asa ca anul trecut mi-am luat inima in dinti si am fost la un alunitolog (cuvant folosit de mine pentru a denumi dermatologul specializat in alunite). Vreau sa va spun ca mi-a trebuit foarte mult timp sa ma conving, dar acum nu regret deloc. Este o mare usurare sa stiu ca totul e ok si sa nu mai traiesc cu frica aia ca cine stie ce se poate intampla.

Prima mare bariera in luarea deciziei a fost faptul ca nu stiam niciun medic bun care sa faca asta. Auzisem fel si fel de povesti, care mai de care, iar in mintea mea deja hotarasem ca o sa dau o caruta de bani unui incompetent. A doua bariera erau, evident, banii, deoarece stiam ca asemenea consultatii nu sunt ieftine deloc. Iar a treia problema era lipsa informatiei, mai exact ce urma sa se intample acolo, cum decurge o astfel de investigatie etc. Norocul, ca sa zic asa, a fost ca sora mea, in aceeasi situatie cu mine, a avut nevoie sa mearga la dermatolog urgent, deoarece avea o alunita extrem de suspecta (s-a dovedit a fi alarma falsa pana la urma) si, printr-o cunostinta medic, a ajuns la un "alunitolog" de meserie. Asa ca de la ea am aflat toate informatiile care imi lipseau si care au doborat toate prejudecatile expuse mai sus. Evident, un mare noroc a fost si faptul ca medicul a fost unul de exceptie, care i-a castigat increderea surorii mele.

Si uite asa am ajuns la doctorul Kostas, care este grec si are un nume imposibil de pronuntat, asa ca toata lumea foloseste o prescurtare. Si pot spune cu mana pe inima ca este cel mai tare si mai cool doctor intalnit vreodata. Are un stil extrem de personal in a explica, nu cu acel ton superior, asa cum stim ca obisnuiesc sa ne trateze anumiti doctori, mai de sus. In plus, faptul ca vorbeste ss-it, cofera o alta dimensiune conversatiei, facand-o mult mai amuzanta, chiar daca e vorba de alunite. Pentru ca stiam ca o asemenea consultatie va dura foarte mult din cauza canititatii de alunite detinute (aprox 2h 30 de minute) am fost in ultima mea zi de concediu, fix dupa ce venisem de la mare. Va dati seama ca m-am dus cu inima cat un purice din cauza asta. Eram bronzata (desi ma expusesem cu moderatie la soare) si stim cu totii aversiunea dermatologilor la asemenea indeletnicire estetica. Deci cam aveam emotii. Mari. :)
Am fost invitata in cabinet si am facut cunostinta cu micutul grec care a cam mustacit cand m-a privit si m-a intrebat de una, de alta si cam pe unde mi-am petrecut concediul. Dupa o scurta si placuta discutie despre Lisabona, am intrat in paine. Evident, mi-a mentionat in treacat ca stie cativa colegi de-ai lui care ar fi facut apoplexie daca ma vedeau atat de colorata. Subtil, nu? :)

In ceea ce priveste consultatia, in primul rand mi-a explicat ca de fapt nimeni nu stie de ce apar alunitele. In termeni medicali acestea se numesc nevi nevocelulari si sunt de diferite forme. Pot fi plani sau supradenivelati, netezi sau mai aspri, rotunzi, ovalari sau cu margini neregulate. De asemenea, unii pot fii innascuti sau pot aparea pe parcursul timpului, din motive nestiute, asa cum ziceam mai sus. Am fost surprinsa sa aflu ca:

Fact 1: In ciuda credintei majoritatii, alunitele iesite mult in exterior, acelea mari, sunt cel mai putin canceroase. Evident, exista si asemenea cazuri, dar ele sunt rare.

Fact 2: Cele mai periculoase alunite sunt cele la nivelul pielii, care insa se simt usor la atingere. Adica sunt iesite doar foarte putin.

Fact 3. Alunitele cu forme nergulata sunt cele mai periculoase. Daca observati ca o alunita si-a schimbat forma intr-un timp scurt trebuie neaparat sa vizitati un dermatolog.

Fact 4. La femei, alunitele din zona picioarelor sunt cele care devin cel mai des cancerigene. O explicatie ar fi faptul ca sunt traumatizate de la epilat, de la ciorapi, pantaloni stramti si asa mai departe.

Fact 5. Alunitele care apar dupa 50 de ani sunt considerate ca fiind un potential pericol si ar trebui supravegheate cu atentie.

Fact 6. Soarele este bun atata vreme cat expunerea este corecta. Adica trebuie sa mergem la plaja in orele cu risc minim si sa ne protejam cu creme speciale.

Sincera sa fiu, chestia cu soarele m-a bucurat enorm. Adica mi-a placut ca nu este adeptul metodei radicale, fara soare deloc. In fond, corpul uman are nevoie de soare, de vitamina D, dar nu in exces. Din curiozitate si pentru ca am practicat in tinerete, am atins si problema solarului. Este RAU, nu mergeti la solar, serios. Mi-a explicat foarte clar ca aparitia cancerului este incurajata de arderea pielii. Daca mergeti la plaja la orele cuvenite si va dati cu protectie, nu va veti arde, deci riscul este mic. Daca insa mergeti la solar, va veti arde cu siguranta, deoarece asta inseamna solarul – obtinerea unui bronz rapid prin arderea pielii. Deci NU SOLAR.

Dupa aceste mici lamuriri, doctorul a vrut sa afle de ce anume am venit, adica care a fost motivul care m-a determinat, deoarece mi-a marturisit ca oamenii ajung la el doar in momentul in care o alunita o ia razna si nu de prevenitie. A fost tare fericit sa afle ca am venit doar pentru linistea mea sufleteasca. De asemenea, a fost foarte mandru de mine cand a aflat ca, desi am o suta-doua de alunite (da, nu glumesc), cam le stiu ce si cum, mai ales pe cele mai maricele.

Ce s-a intamplat mai departe? A inceput analizarea alunitelor prin intermediul dermoscopiei. Mai exact, el s-a uitat cu un microscop special la absolut toate alunitele mele (acum va dati seama de ce a durat aproape 3 ore) si apoi le-a fotografiat pe cele pe care a considerat ca ar trebui supravegheate. O alunita care trebuie supravegheata NU inseamna o alunita bolnava, ci o alunita care poate are forma neregulata sau un anumit pattern atipic. Mie mi-a gasit vreo 24-25. Pe acestea le-a cartografiat. Mai intai a facut o fotografie de ansamblu (a mainii spre ex) si apoi una macro a alunitei cu pricina. Aceste informatii alcatuiesc harta dermatoscopica.

Puteti sa vedeti mai jos o poza macro. Cam atat de urat arata alunitele vazute la miscroscop.


Fact 7. De regula alunitele unei persoane respecta un anumit pattern. Sunt fie spitzoidale, fie radiale etc. 

Consultatia a costat 250 de lei si a inclus harta dermatoscopica. Am primit un CD cu datele stranse si recomandarea sa ma intorc peste 4 luni, astfel incat sa vedem daca alunitele puse sub observatie au suferit modificari de orice fel. Evident ca in decembrie mi-am facut programare la data stabilita, un alt motiv de mirare pentru medic. Se pare ca oamenii, de regula, vin o data si cam uita sa vina a doua oara, sau se intorc dupa un an, doi, dupa caz si dupa amintire. De aceasta data consultatia a fost 100 lei si a constat in verificarea alunitelor puse sub observatie. Practic, s-a uitat iar cu respectiva lupa la toate cele 25 de alunite si a verificat daca au suferit vreo modificare in cele 4 luni. Am fost foarte fericita sa aflu ca nu si ca sunt ok. In cazul in care totusi ar fi fost probleme si s-ar fi modificat considerabil, ar fi trebuit sa faca o operatie de indepartare a rebelei.

Fact 8. Discutand despre cicatrici, Dr. Kostas mi-a explicat ca ranile la nivelul fetei au tendinta de a se cicatriza mult mai repede si mai frumos decat restul. Se pare ca, deoarece fata este descoperita, neprotejata de haine, si-a dezvoltat aceasta capacitate. Nu are legatura cu alunitele, dar mi s-a parut o informatie interesanta.

Urmatoarea consultatie am programat-o peste un an, adica anul acesta, in decembrie. Va trebui sa o luam de la capat cu harta si cu absolut toate alunitele, sa vedem daca au aparut altele noi si daca cele existente sunt in regula. Dar asta e, sunt ale mele si trebuie sa am grija de ele.

Concluzia mea: merita categoric sa investiti 350 ron in voi. Eu sunt mult mai linistita acum si stiu ca am situatia sub control, atat cat se poate. De asemenea, va recomand sa investigati si sa alegeti un medic potrivit, care sa fie dispus sa va explice tot si sa va acorde timpul necesar, nu sa stea 15 minute cu voi si apoi sa va faca vant pentru ca e nu stiu ce profesor renumit si are pacienti pe banda rulanta (si da, vorbeasc din propria experienta neplacuta).

Va pup!

PS: Informatiile oferite mai sus sunt generice. Asta nu inseamna ca nu exista exceptii.

You Might Also Like

0 comentarii